ZADANIA DYDAKTYCZNO –WYCHOWAWCZE

NA MIESIĄC WRZESIEŃ

 

TEMATY KOMPLEKSOWE:

  1. W PRZEDSZKOLU
  2. WAKACYJNE WSPOMNIENIA
  3. JESTEŚMY BEZPIECZNI
  4. DBAM O SIEBIE

OGÓLNE CELE WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE:

  • Przypomnienie imion dzieci w grupie przedszkolnej.
  • Kształtowanie umiejętności przedstawiania się.
  • Zapewnienie dzieciom poczucia bezpieczeństwa w przedszkolu.
  • Poznanie osób pracujących w grupie/w przedszkolu, ich imion i zadań.
  • Zapoznanie z budynkiem i ogrodem przedszkolnym.
  • Kształtowanie umiejętności odczytywania symboli rysunkowych.
  • Rozwijanie umiejętności samoobsługowych.
  • Integracja grupy.
  • Kształtowanie umiejętności rzutu oburącz.
  • Zapoznanie dzieci z zasadami panującymi w przedszkolu.
  • Wspólne tworzenie kodeksu grupy.
  • Wyrabianie nawyku używania słów: dzień dobry, do widzenia, proszę, dziękuję, przepraszam.
  • Kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej      i ekspresji ruchowej.
  • Wspomaganie dzieci w zdobywaniu umiejętności przedstawienia się – podania imienia i nazwiska oraz miejsca zamieszkania.
  • Kształtowanie umiejętności rozpoznawania zapisu swojego imienia.
  • Rozwijanie sprawności manualnych i inwencji twórczej.
  • Rozwijanie umiejętności werbalnego wyrażania uczuć, zdobywanie umiejętności odgrywania roli.
  • Wdrażanie do dzielenia się zabawkami z innymi dziećmi.
  • Wdrażanie do swobodnego wypowiadania się na temat wakacji.
  • Zapoznanie dzieci z cechami charakterystycznymi dla lata.
  • Czytanie globalne wyrazu lato.
  • Kształtowanie umiejętności współpracy.
  • Kształtowanie umiejętności słuchania innych i czekania na swoją kolej.
  • Rozwijanie umiejętności matematycznych poprzez klasyfikowanie przedmiotów według jednej cechy.
  • Uświadomienie dzieciom różnorodności miejsc spędzania wakacji.
  • Rozwijanie wrażliwości i wyobraźni muzycznej.
  • Oswajanie lęku związanego z rozstaniem z rodzicami.
  • Zapoznanie z mapą Polski, kształtowanie umiejętności rozpoznawania charakterystycznych elementów dla krajobrazów górskiego i nadmorskiego.
  • Wyrabianie ogólnej sprawności ruchowej dzieci.
  • Usprawnianie narządu artykulacyjnego poprzez wyraźne wymawianie spółgłosek.
  • Wdrażanie do bezpiecznego korzystania ze środków transportu.
  • Kształtowanie umiejętności wypowiadania się na temat domu jako miejsca swojego zamieszkania.
  • Zwrócenie uwagi na to, komu i w jakich sytuacjach można podawać swój adres, a komu nie.
  • Wspomaganie dzieci w umacnianiu poczucia własnej wartości.
  • Kształtowanie poczucia przynależności do rodziny.
  • Poznawanie podstawowych zasad poruszania się pieszego.
  • Wdrażanie do zachowania bezpieczeństwa na drodze.
  • Wdrażanie do zachowania bezpieczeństwa na placu zabaw.
  • Kształtowanie cierpliwości, umiejętności czekania na swoją kolej.
  • Kształtowanie postawy odpowiedzialności za własne bezpieczeństwo.
  • Wdrażanie zasad bezpiecznego kontaktu ze zwierzętami.
  • Uwrażliwienie dzieci na zachowanie ostrożności w kontaktach z nieznajomymi.
  • Zapoznanie dzieci z numerami alarmowymi.
  • Rozwijanie umiejętności klasyfikowania/grupowania przedmiotów (pary funkcyjne).
  • Kształtowanie orientacji w schemacie własnego ciała;
  • Doskonalenie czynności samoobsługowych związanych z higieną.
  • Zapoznanie się dzieci ze zmysłami.
  • Rozpoznawanie i nazywanie przyborów toaletowych.
  • Klasyfikowanie przedmiotów funkcjonalnie ze sobą powiązanych.
  • Wyrabianie nawyku dbania o swoje ciało – wzrok, oczy.
  • Rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów pod względem przeznaczenia i wielkości.
  • Wyrabianie nawyku częstego i dokładnego mycia rąk.
  • Wdrażanie do dbania o porządek w sali – kształtowanie odpowiedzialności za wspólną przestrzeń.
  • Kształtowanie świadomości ekologicznej.
  • Kształtowanie umiejętności łączenia przyczyny ze skutkiem.

PIOSENKI

Plac zabaw

sł.: Małgorzata Ostojewska
muz.: Irena Bogucka

I Już w oczach radość, bo słońce świeci
na spacer pora iść.
Na placu zabaw jest dużo dzieci,
bawić się chodźmy dziś!

Ref.:
Plac zabaw, plac zabaw
tu z kolegami poznasz zabaw sto.
Plac zabaw, plac zabaw
w słoneczne dni odwiedzasz go!

Są tu drabinki i karuzela,
każdy się kręcić chce!
A w piaskownicy z mokrego piasku
babki zrobimy dwie.

Miło jest huśtać się na huśtawce,
wszyscy lubimy to, że hej!
Możemy puszczać barwne latawce.
Wietrzyku dla nich wiej!

Misiowata hulajnoga

sł. Agnieszka Galica,
muz. Dariusz Worotnik

Gdy na podwórku mam hulajnogę,
wszystko wyczarować mogę.
Kręcić kółka, jechać prosto
albo zahamować ostro.

Ref.: Hulajnoga hulala.
Noga lewa, noga prawa,
hulajnoga napęd ma.
Hulajnoga hulala.

Słucham, jak głośno turkoczą kółka,
a przede mną wielka górka.
Pędzi sama hulajnoga,
a gdzie ręka, a gdzie noga.

Ref.: Hulajnoga …

Kiedy dosiadam mej hulajnogi,
głośno wołam, wszyscy z drogi!
Mijam płoty, mijam drzewa,
tylko wiatr mi w uszach śpiewa.

Ref.: Hulajnoga …

WIERSZ

Kodeks czterolatka

Czterolatek dobrze wie,
jak ma w grupie bawić się.
Lalką, piłką czy klockami,
zawsze w zgodzie z kolegami.

Czterolatek nie narzeka,
na swą kolej grzecznie czeka.
Chociaż czasem ktoś się krzywi,
wszyscy muszą być cierpliwi.

Czterolatek, zuch nie lada,
po zabawie sam układa:
auta, misie w równym rządku,
bo nie boi się porządku.

Zna przedszkolak moc książeczek,
lecz nie podrze ich karteczek,
delikatnie je przekłada –
niszczyć książek nie wypada.

KONSULTACJE PEDAGOGICZNE Z NAUCZYCIELKAMI  ODBYWAĆ SIĘ BĘDĄ W MIARĘ POTRZEB RODZICÓW  PO WCZEŚNIEJSZYM UMÓWIENIU SIĘ.